Tuesday, October 5, 2010

Pulau cinta

Perjalanan hidup ini ibarat sebuah pelayaran. Dan dalam x sedar rupanya kapal yang aku naik musnah dilambung ombak. Kini hanya sepotong papan kecil menyelamatkanku. Dan.. Disana aku nampak sebuah pulau. Pulau yang penuh dengan keindahan. Penuh dengan kedamaian. Walaupon perjalanan menuju ke pulau itu masih jauh, aku dapat merasai betapa tenangnya pulau itu. Makanya, aku terus berkayuh menuju ke pulau itu. Semakin lama semakin aku pasti disana ruang yang selamat untukku. Aku lihat rakan-rakan ku juga ada yang telah sampai disitu. Muka mereka tenang. Dan aku lihat keliling, masih ramai juga yang tidak sedar kapal mereka semakin karam. Dan ada juga yang seperti ku, mendayung ke pantai. Semakin aku cuba untuk berenang ke tepian, ombak di muara semakin kuat. Menyebabkan aku kembali jatuh. Hampir lemas. Nasib baik aku sempat berpaut pada kayu-kayu kecil. Nafasku semakin lemah. Kakiku sudah tidak daya berenang. Sayup-sayup, terdengar suara mereka memanggil dari pantai itu. Namun, diri ini semakin tak berdaya....

Allah,
Berikan hamba kesempatan
Merasai tenangnya berada di pulau cinta Mu

********************************************************

Jika Terakhir Buatku

Oh Tuhan
Hamba-Mu ini kekeliruan
Sukar mencari jalan yang benar
Kerna dipaut hasut dunia
Mencintai yang lain lebih dari-Mu

Oh Tuhan
Hidayah-Mu pernah hadir
Hingga kering airmataku menitis
Namun terkadang aku berpaling
Kerna mengejar nikmat dunia sementara

Hari ini ku bimbangi
Jika terakhir hidup
Adakah lagi subuh esok
Untuk ku bernafas
Dan sujud mengabdi pada-Mu
Oh Tuhan

Berikan daku kesempatan
Menebus kesalahan
Lantaran dosa dan noda
Dan sengaja melupakanmu
Hadirkan damai
Sebelum di hujung nafasku

Oh Tuhan
Berikan daku petunjuk-Mu
Untuk ku meniti ke jalan redha-Mu
Izinkan daku mengulangi
Janji-janji yang baru
Taubat nasuha setulus untuk-Mu
Oh Tuhan

Rahmat kasihMu Tuhan
Ampunan-Mu ku damba