Tuesday, June 29, 2010

Manifestasi cinta


ู„ุง ุชَู‚ْู„ُู‚ُูˆุงْ ูˆَู„ุง ุชَุญْุฒَู†ُูˆุงْ
ูَุฅِู†َّ ุญُุจَّ ุงู„ู„ู‡ ุฏَูˆْู…ًุง ู…َุนَูƒُู…ْ
ุญُุจُّู‡ُ ู‡ُูˆَ ุงู„ุฃَุนْู„َู‰ ูˆَุงู„ุฃَุฌْู…َู„
ุฅِู†َّู‡ُ ุญُุจٌّ ุญَู‚ِูŠْู‚ِูŠٌّ ู„ِู„ْุฌَู…ِูŠْุน


(La taqlaqu wa la tahzanu
Fainna hubbalLahi dauman ma'akum
HubbuHu huw al-a'la w al-ajmal
InnaHu hubbun haqiqiyyun lil jami')

(Ertinya:)
Usah kau resah usah kau gelisah
Kerna sesungguhnya cinta Allah tetap bersama kamu semua
CintaNya adalah cinta yang tertinggi dan yang terindah
Sesungguhnya Dia lah cinta yang hakiki untuk semua

************************************************************************

«ุฅِุฐَุง ุฃَุญَุจَّ ุงู„ุฑَّุฌُู„ُ ุฃَุฎَุงู‡ُ ูَู„ْูŠُุฎْุจِุฑْู‡ُ ุฃَู†َّู‡ُ ูŠُุญِุจُّู‡ُ»

Jika seseorang mencintai saudaranya kerana Allah, maka kabarkanlah bahawa ia mencintainya.
.
.
.
«ู…َู†ْ ุฏَุนَุง ِู„ุฃَุฎِูŠู‡ِ ุจِุธَู‡ْุฑِ ุงู„ْุบَูŠْุจِ ู‚َุงู„َ ุงู„ْู…َู„َูƒُ ุงู„ْู…ُูˆَูƒَّู„ُ ุจِู‡ِ ุขู…ِูŠู†َ ูˆَู„َูƒَ ุจِู…ِุซْู„ٍ»

Barang siapa yang mendoakan saudaranya pada saat ia tidak bersamanya, maka malaikat yang diamanahkan untuk menjaga dan mengawasinya berkata, “Semoga Allah mengabulkan; dan bagimu semoga mendapat yang semisalnya.” (HR. Muslim).
.
.
.
Abu Dawud dan Tirmidzi meriwayatkan bahawa Umar bin Khatab berkata: Aku meminta izin kepada Nabi SAW untuk umrah, kemudian beliau memberikan izin kepadaku dan bersabda:

«ู„ุงَ ุชَู†ْุณَู†َุง ูŠَุง ุฃَุฎِูŠْ ู…ِู†ْ ุฏُุนَุงุฆِูƒَ»

“Wahai saudaraku, engkau jangan melupakan kami dalam doamu.”
.
.
.
Imam Muslim telah meriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda:

«ุฃَู†َّ ุฑَุฌُู„ุงً ุฒَุงุฑَ ุฃَุฎًุง ู„َู‡ُ ูِูŠ ู‚َุฑْูŠَุฉٍ ุฃُุฎْุฑَู‰ ูَุฃَุฑْุตَุฏَ ุงู„ู„ู‡ُ ุชَุนَุงู„َู‰ ู„َู‡ُ ู…َู„َูƒًุง ูَู„َู…َّุง ุฃَุชَู‰ ุนَู„َูŠْู‡ِ ู‚َุงู„َ: ุฃَูŠْู†َ ุชُุฑِูŠุฏُ؟ ู‚َุงู„َ ุฃُุฑِูŠุฏُ ุฃَุฎًุง ู„ِูŠ ูِูŠ ู‡َุฐِู‡ِ ุงู„ْู‚َุฑْูŠَุฉِ، ู‚َุงู„َ ู‡َู„ْ ู„َูƒَ ุนَู„َูŠْู‡ِ ู…ِู†ْ ู†ِุนْู…َุฉٍ ุชَุฑُุจُّู‡َุง ุนَู„َูŠْู‡ِ؟ ู‚َุงู„َ: ู„ุงَ، ุบَูŠْุฑَ ุฃَู†ِّูŠ ุฃَุญْุจَุจْุชُู‡ُ ูِูŠ ุงู„ู„ู‡ِ ุชَุนَุงู„ู‰َ، ู‚َุงู„َ ูَุฅِู†ِّูŠ ุฑَุณُูˆู„ُ ุงู„ู„ู‡ِ ุฅِู„َูŠْูƒَ ุจِุฃَู†َّ ุงู„ู„ู‡َ ู‚َุฏْ ุฃَุญَุจَّูƒَ ูƒَู…َุง ุฃَุญْุจَุจْุชَู‡ُ ูِูŠู‡ِ»

Sesungguhnya ada seseorang yang mengunjungi saudaranya di kota lain. Kemudian Allah memerintahkan Malaikat untuk mengikutinya. Ketika malaikat sampai kepadanya, ia berkata, “Engkau hendak ke mana?” Orang itu berkata, “Aku akan mengunjungi saudaraku di kota ini.” Malaikat berkata, “Apakah ada hartamu yang dikelola olehnya?” Ia berkata, “Tidak ada, hanya saja aku mencintainya kerana Allah.” Malaikat itu berkata, “Sesunggunya aku adalah utusan Allah kepadamu. Aku diperintahkan untuk mengatakan bahawa Allah sungguh telah mencintaimu sebagaimana engkau telah mencintai saudaramu itu kerana Allah.”
.
.
.
Rasulullah SAW bersabda:

«ุงู„ْู…ُุณْู„ِู…ُ ุฃَุฎُูˆ ุงู„ْู…ُุณْู„ِู…ِ ู„ุงَ ูŠَุธْู„ِู…ُู‡ُ ูˆَู„ุงَ ูŠُุณْู„ِู…ُู‡ُ ู…َู†ْ ูƒَุงู†َ ูِูŠ ุญَุงุฌَุฉِ ุฃَุฎِูŠู‡ِ ูƒَุงู†َ ุงู„ู„ู‡ُ ูِูŠ ุญَุงุฌَุชِู‡ِ ูˆَู…َู†ْ ูَุฑَّุฌَ ุนَู†ْ ู…ُุณْู„ِู…ٍ ูƒُุฑْุจَุฉً ูَุฑَّุฌَ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู†ْู‡ُ ุจِู‡َุง ูƒُุฑْุจَุฉً ู…ِู†ْ ูƒُุฑَุจِ ูŠَูˆْู…ِ ุงู„ْู‚ِูŠَุงู…َุฉِ ูˆَู…َู†ْ ุณَุชَุฑَ ู…ُุณْู„ِู…ًุง ุณَุชَุฑَู‡ُ ุงู„ู„ู‡ُ ูŠَูˆْู…َ ุงู„ْู‚ِูŠَุงู…َุฉِ»

Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lain, ia tidak akan menzaliminya dan tidak akan membiarkannya binasa. Barangsiapa berusaha memenuhi keperluan saudaranya maka Allah akan memenuhi perluannya. Barangsiapa yang menghilangkan kesusahan dari seorang muslim maka dengan hal itu Allah akan menghilangkan salah satu kesusahannya kelak di Hari Kiamat. Barangsiapa yang menutup aib seorang muslim maka Allah akan menutup aibnya di Hari Kiamat.
.
.
.
Rasulullah SAW bersabda:

«ู…َู†ْ ู„َู‚ِูŠَ ุฃَุฎَุงู‡ُ ุงู„ْู…ُุณْู„ِู…َ ุจِู…َุง ูŠُุญِุจُّ ู„َูŠَุณُุฑَّู‡ُ ุจِุฐَุงู„ِูƒَ, ูŠُุฑِู‡ِ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَุฒَّ ูˆَุฌَู„َّ ูŠَูˆْู…َ ุงู„ْู‚ِูŠَุงู…َุฉِ»

Barangsiapa yang menemui saudaranya yang muslim dengan menampakkan perkara yang disukainya kerana ingin membahagiakannya, maka Allah akan memberikan kebahagiaan kepadanya di Hari Kiamat.
.
.
.
Rasulullah saw bersabda:
«ูˆَุชَู‡َุงุฏُูˆْุง ุชَุญَุงุจُّูˆْุง»

Kalian harus saling memberi hadiah, maka kalian akan saling mencintai. (HR. Bukhari).

.
.
.

Rasulullah SAW bersabda:

«ู…َู†ْ ุตُู†ِุนَ ุฅِู„َูŠْู‡ِ ู…َุนْุฑُูˆูٌ ูَู‚َุงู„َ ู„ِูَุงุนِู„ِู‡ِ ุฌَุฒَุงูƒَ ุงู„ู„ู‡ُ ุฎَูŠْุฑًุง ูَู‚َุฏْ ุฃَุจْู„َุบَ ูِูŠ ุงู„ุซَّู†َุงุกِ»

Barangsiapa diberi kebaikan kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, “Jazakallah Khairan” (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka sungguh dia telah memberikan pujian yang sangat baik.
.
.
.
Rasulullah SAW bersabda:

«ุญَู‚ُّ ุงู„ْู…ُุณْู„ِู…ِ ุนَู„َู‰ ุงู„ْู…ُุณْู„ِู…ِ ุณِุชٌّ ู‚ِูŠู„َ ู…َุง ู‡ُู†َّ ูŠَุง ุฑَุณُูˆู„َ ุงู„ู„ู‡ِ ู‚َุงู„َ ุฅِุฐَุง ู„َู‚ِูŠุชَู‡ُ ูَุณَู„ِّู…ْ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุฅِุฐَุง ุฏَุนَุงูƒَ ูَุฃَุฌِุจْู‡ُ ูˆَุฅِุฐَุง ุงุณْุชَู†ْุตَุญَูƒَ ูَุงู†ْุตَุญْ ู„َู‡ُ ูˆَุฅِุฐَุง ุนَุทَุณَ ูَุญَู…ِุฏَ ุงู„ู„ู‡َ ูَุณَู…ِّุชْู‡ُ ูˆَุฅِุฐَุง ู…َุฑِุถَ ูَุนُุฏْู‡ُ ูˆَุฅِุฐَุง ู…َุงุชَ ูَุงุชَّุจِุนْู‡ُ»

Hak muslim ke atas muslim yang lain ada enam. Dikatakan, “Apa yang enam itu, Ya Rasulallah?” Rasul SAW bersabda, “Apabila engkau bertemu dengan saudara muslim yang lain, maka ucapkanlah salam kepadanya; Apabila ia mengundangmu, maka penuhilah undangannya; Apabila ia meminta nasihat kepadamu, maka berikanlah nasihat kepadanya; Apabila ia bersin dan mengucapkan al hamdu lillah, maka ucapkanlah yarhamukallah; Apabila ia sakit maka ziarahlah; Apabila ia meninggal dunia, maka hantarkanlah sampai ke kuburnya.”

KHATIMAH CINTA

Dari Umar bin Al-Khathab, bahawa Rasulullah SAW bersabda: Allah mempunyai hamba-hamba yang bukan nabi dan bukan syuhada, tapi para nabi dan syuhada tertarik dengan kedudukan mereka di sisi Allah. Para sahabat berkata, “Wahai Rasulullah, siapa mereka dan bagaimana amal mereka? Semoga saja kami dapat mencintai mereka.” Rasulullah SAW bersabda, “Mereka adalah suatu kaum yang saling mencintai nikmat dan kurnia yang diberikan oleh Allah. Mereka tidak memiliki hubungan nasab dan tidak memiliki harta yang mereka kelola bersama. Demi Allah keberadaan mereka adalah cahaya dan mereka kelak akan ada di atas mimbar-mimbar dari cahaya. Mereka tidak berasa takut ketika banyak manusia berasa takut. Mereka tidak bersedih ketika banyak manusia bersedih.” Kemudian Rasulullah SAW membacakan firman Allah:

ุฃَู„ุงَ ุฅِู†َّ ุฃَูˆْู„ِูŠَุงุกَ ุงู„ู„ู‡ِ ู„ุงَ ุฎَูˆْูٌ ุนَู„َูŠْู‡ِู…ْ ูˆَู„ุงَ ู‡ُู…ْ ูŠَุญْุฒَู†ُูˆู†َ

Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (10: 62).

Sunday, June 27, 2010

Sedih tanpa sebab??

Bila mereka tanya
Kenapa sedih nie?
jawapan saya
.
.
.
.
.
.
MySpace
saya tiada jawapan
saya sedih tanpa sebab
MySpace

tapi kan

.
.
.

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah
Satu lagi tarbiyah dari Allah
Terima kasih
kerana menghantarkan mereka ya Allah

Melalui mereka Kau ajarkan padaku sesuatu


kakak,


benar kata kakak1

Allah cemburu bila kita mengalihkan tumpuan kita pada dunia
Allah beri perasaan sedih itu supaya kita ingat pada Dia
Istighfar..
kakak1 pernah kata
Menangislah kerana Allah adik
.
.
.
.
kerana pasti di situ ada setiap hitungnya
insyaAllah

betol kata kakak2

hanya dengan mengingati Allah hati kita akan menjadi tenang

dan kakak3 kata
La tahzan
Allah ada untuk menggembirakanmu

terima kasih kakak1, kakak2 dan kakak3 atas perhatian itu
Alhamdulillah
Hanya itu yang bisa keluar dari mulut ini


Betapa baiknya Allah itu
menghadiahkan mereka buatku


benar!
Perempuan itu penuh emosi
tapi jangan biarkan emosi itu mengawal hati
kelak kan binasa

p/s: kadang-kadang Allah tidak mengilhamkan penyelesaian itu pada kita. Tetapi dia hantarkan ilham itu melalui mereka disekeliling kita. dan kerana Allah saya sayangkan mereka!!

MySpace

malam ini



okey malam nie sangat2 sedih
why my dear
mengapakah wahai hati

xpe la kay
bertahan kay


Friday, June 25, 2010

Minggu ujian yang getir



Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..

Setinggi2 kesyukuran ku panjatkan pada Yang Maha Esa
Hanya dia yang tahu betapa hati ini berkali-kali diuji
MasyaAllah
Tatkala hanya air mata menemani

teringat firman Allah,

"Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun
melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung
yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah
jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal" 9:51


hanya inilah kekuatan ku utk meneruskan perjalanan hari demi hari.

Balik dari program SOS yang lepas,
Tiba-tiba teringat perlu menggunakan menginstal windows dlm mac book tersayang. Agknye mamai2 kot tersalah tekan di mana, mac book tersayang sedikit nazak. So, terpaksalah memformatkan balik lap top tue. Subhanallah.. teringat 3 data projek utk bentang diz week semua hilang. Ketika itu, menggeletar seluruh tubuh nie. Bukan sedikit kerja yang perlu disiapkan. Memandangkan waktu dah jauh malam (ke da cerah da on kat luar tue..) ku pujuk diriku untuk bersabar dan cbe utk melelapkan mata.

Keesokan hari nya bangun dari tidur badan terasa sangat lemah. Penat kot. Memujuk diri sendiri. Ku gagahkan juga untuk bangun, nak masak la cdg nya. Tapi hampir saja aku membakar rumahku sendiri. Subhanallah.. Sekali lagi diri teruji. Sekali lagi menggeletar seluruh tubuh. Saat itu terasa sangat mahu pulang ke MALAYSIA. Ibu!!! Teriak ku sendiri. MySpaceApabila sedikit demi sedikit ku pujuk diriku, ku gagahkan kaki mengayuh basikal makan kat luar la. fobia nk bukak dapor hari tu. Huhu

Rabu ada presentation programing. Nak x nak kne la jgk stat dr zero. sepanjang hari selasa tue zutto mengadap lap mempulun programing. Fuh.. Semput berlari mempulun hw. Tatkala itu hanya AYAT ITU yang mengubat jiwa ini. Yang menjadikan Atiqah terus bertahan.MySpace

Jadual waktu tidur pon da x bape btol. Sebenarnya memang jarang stay up smpi lwt mlm. So bile terpaksa stay rs sgt shindoi. Huhu.. Board, plan, semua kne stat balik nie. Model x siap lagi. Klau nak iktkan nie, kalau Atiqah yang dulu da lembik da nangis nie. MySpaceAl-maklum la budak malas blaja bile kne wat keje lbih skit mula laA die. Tapi Atiqah yang sekarang lebih tenang. MySpaceEntah kenapa walau pon badan da ketar2 menahan ketensionan, da smpi nak terbakar rumah sendiri (cuak woO tgk api menjulang) tapi alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Mungkin susah itu tetap ada tapi the power of the AYAT, alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah, hanya itu yang mampu aku ucapkan.

Sudah tamat mggu ujian getir itu. Harap2 mggu depan tidak segetir ini. Huhu.. Terima Kasih Allah atas ketenangan itu.

Walaupon air mata itu tetap mengalir, tetapi menangis bukan bererti lemah. Sekadar berhenti seketika melepaskan lelah, merenung jauh kedalam diri, dulu sahabat2 diuji lebih teruk dari diri ini, xkan da nak mengalah. Oh tidak! Atiqah perlu kuat.

Sudah lah membebel utk hari ni.. (^_^)// Esok cuti ok.. Rehatkan kepala otak jap, penuhi hak2 rohani la plak. Sensei cukup2 la tue dera saya ok. :p

Akhir kata, tarbiyah itu satu proses pembersihan hati. Setiap yang berlaku pasti Allah nak ajar kita sesuatu. Ok moral of the story utk mggu nie setiap kali wat keje mesti kne ade back up file!! Harus!! T(~_~)T

Sekadar berkongsi salah satu gambar projek ini dengan semua.
WeE~
MySpace



Okey, selamat malam Atiqah.MySpace
..Semoga esok berlalu tenang..

Tuesday, June 22, 2010

NiAt



Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khottob radiallahuanhu, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda : Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas)berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya karena (ingin mendapatkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena dunia yang dikehendakinya atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan.


video

Monday, June 14, 2010

CERMIN AJAIB


Assalamualaikum wahai hati..
Sudah terubatkah rindumu?

Hari ini sudah mampu tersenyum lebar.. Alhamdulillah.. terima kasih kepada mereka yang buatkan atiqah tersenyum hari ini.. miss them so much!

.
.
.
.

Semalam dimulakan denga melakukan jikken (experiment) ้กๆ˜ ๆไธŽใฎๅฎŸ้จ“ .
Experiment apa la agknya nie kan.



Nie laA alatan yang kitorg gnekan.

Setelah mendengar setsumei(penerangan) dari sensei, saya pon memulakan jikken bersama partner saya tu. Dalam jikken tue kitorg kne lukis garisan diantara dua garisan yang bentuk bintang tue tanpa melihat imej asal. just berpandukan imej dari cermin je.

Arahan mcm simple. tapi skali buat.. fuh.. first time sampai 58 saat untuk completekan task nie. ada kawan saya tue sampai 1min setengah sebab rupenye sangat susah nak lukis imej tue kalai x tengok imej asal nya.

.
.
.

Wahai hati,

Begitu jugalah dengan realiti umat islam hari ini. Sebagaimana sonsangnya pandangan pada imej cermin itu, begitulah sonsangnya imej islam pada hari ini. Kerana apa? Kerana mereka melihat imej islam pada orang islam dan bukannya islam itu sendiri. Kita x mahu jadi imej yg sonsang buat islam. Biar kita pantulkan imej islam dalam diri kita supaya orang lain tidak salah faham terhadap islam. kerana itulah juga mereka terlalu susah menerima islam.

Di sana masih ada tangisan menanti bila semangat umat islam dapat disatukan. Tapi bagaimana mahu membina imej yang tidak sonsang itu? Mungkin ini dapat membantu. Dengan 10 muwasafat ini akan terbentuk individu muslim sejati.


10 muwasafat tarbiyah


marilah menjadi cermin tanpa pantulan sonsang agar imej islam dapat dijaga.

Orang-orang Arab Badui itu berkata: “Kami telah beriman”. Katakanlah: “Kamu belum beriman, tapi katakanlah ‘kami telah tunduk’, karena iman itu belum masuk ke dalam hatimu; dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun pahala amalanmu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS 49:14)

jom cek balik iman. Adakah benar-benar iman itu telah masuk ke dalam hati.
Oh hati!


Sunday, June 13, 2010

homesick mode

oh mengapakah
terlalu amat rindu pada malaysia

huhu
kat malaysia ada mak abah adk2 yg sygkan saya
kat sini sunyi sorg2
nak balik msia!!!

x pernah rs sehomesick nie lagi sejak datang nihon
perasaan apakah ini..

huhu


p/s: tue pon x bli2 lagi tiket.. hua.. tiket mahal laA.. MAS kasik la mura skit.. pliz...

p/s lagi: atiqah.. kuat la sikit.. nak jadi daei mane boleh manje2..

p/s lagi-lagi: dekatkan diri padanya spy x sunyi ok.. behave!!

Saturday, June 12, 2010

Erti hidup pada memberi

Assalamualaikum..

Buat hati yang ada di dalam dada..

Sungguh aku tak ingin sekali menzalimi mu dengan mengisi mu dengan apa yang bukan dari fitrah mu.
Kerna aku tahu benda yang bukan dari fitrah mu itu akan membunuh mu..

Wahai hati,
Renungkanlah
Sejauh mana keikhlasan mu..

::muhasabah mode::

erti hidup itu pada memberi

kerana setiap nilai yang kita terima adalah amanah
dalam setiap nikmat yang kita terima ada hak mereka

kalau hari ini kita diberi nikmat kesenangan
dalam setiap nilai kesenangan itu ada hak mereka yang memerlukan
kerana Adilnya Allah
Kebaikan buat mereka yang kaya apabila mereka bersyukur dan memberi
Kebaikan buat mereka yang miskin adalah ketika mereka bersabar dengan dugaan itu

ingatlah nanti
di satu masa
tatkala mulut itu dikunci
kita akan ditanya tentang setiap $$$ yang kita gunakan

mungkin ada orang yang high-maintenance
Barang perlu ada brand
X main la cap ayam
Baju perlu cantik
X pakai la baju-baju lama
sehingga dia lupa setiap satunya itu akan disoal di akhirat nanti

tatkala itu
mungkin beg LV nya itu yang akan memberatkan neraca kirinya
Disebabkan bongkaknya hati
mungkin baju beribu-ribu nya itu yang akan membakar jasadnya
Disebabkan x cukup syarat utk menutup hijab

kerana erti hidup itu pada memberi

tunaikan hak mereka yang berada dalam setiap nikmat yang kamu terima
kerana itu adalah amanah.

Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan.
al-kahfi:46

Nanti pada satu masa
Masa yang pasti akan tiba
tatkala itu semua harta dan kesenangan itu akan ditinggalkan
sekujur tubuh akan menghadap Yang Esa
tatkala itu
Apa Nak Jawab pada Allah??

Rasulullah (s.a.w) bersabda: “Sekiranya anak cucu Adam memiliki dua lembah emas nescaya dia tetap masih menginginkan lembah emas yang ketiga, dan sekali-kali tidak akan penuh mulut anak cucu Adam kecuali tanah,dan Allah menerima taubat bagi orang yang bertaubat”.

(Hadis Riwayat: .Bukhari-Muslim)

Tepuk dada
Tanyalah hati

Wednesday, June 9, 2010

Marah itu api

Ada org cakap
Kalau marah lepaskan semuanya
Jangan pendam dalam hati
Bahaya

Tapi,
Apa yg kita dapat kalau luahkan
X membaiki keadaan pon malah mungkin menambah kebencian
Marah tue kn pnt..


Firman Allah S.W.T:
"…Dan orang yang menahan kemarahan-nya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah) Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik." (Ali Imran3-134)

Sabda Nabi s.a.w.: "Sesungguhnya marah itu dari syaitan. Syaitan itu dijadikan daripada api,apabila kamu marah, maka hendaklah dia mengambil wuduk." (Abu Daud)


Bila marah, diam..
kalau kita bercakap, kata-kata yang keluar itu kata-kata dari bisikan syaitan..
xkn nak jadi macam tue kan..

HaA...
Masih mau marah??

"Dunia ini umpama lautan yg luas... Kita adalah kapal yg belayar dilautan... telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman,dan layarnya takwa,nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini."

Tuesday, June 8, 2010

Tolong sampaikan pada si dia



Tolong beritahu si dia aku ada pesanan buatnya..

Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..

Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..


Tolong ingatkan si dia, tiada cinta yang lebih agung menandingi cintaNya..

Tolong ingatkan si dia, kita punya janji dan tanggungjawab pada Rab kita..

Tolong ingatkan si dia, dia masih punya saya untuk meluahkan rasa..


Tolong nasihati sia dia, jangan menyintai dunia lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..

Tolong nasihati si dia,jangan mengingati dunia lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..

Tolong nasihati si dia, jangan mendoakan saya lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..


Tolong sampaikan pada si dia, kasihku ikhlas keranaNya..

Tolong sampaikan pada si dia, aku titipkan semangat bekal buatnya meniti hari-hari duka..

Tolong sampaikan pada si dia, dalam manis IMAN ada bahagia..


Apabila ukhwah itu indah keranaNya


Salam rindu,

AtiE

Thursday, June 3, 2010

Hadiah dari kakak

"Dasar keimanan itu adalah naluri yang menyala,
Dasar keikhlasan itu adalah hati yang bertaqwa
Dasar semangat itu adalah perasaan yang bergelora,
dan
Dasar amal itu adalah kemahuan yang kuat."

Terima kasih kakak!!
(^_^)

Tuesday, June 1, 2010

jangan cepat melatah

Atiqah,
jgn terlalu cepat melatah. Uruskan perasaan mu dengan betul

terima kasih akak atas igt itu.
Kakak kater,

doakan mereka atie...
mereka x menuntut apa2 pon dr kita..
apa yg mereka nak hanya kita tolong mereka dengan bekalkan insan insan rabbani yg tahu tanggungjawab dan amanah...
setiap kita ni ada bahagian2 dia atie...
saudara2 kita disana Allah beri nikmat jihad...
kita2 disini Allah bg nikmat berdakwah...
sbb tu kite kene berdakwah atie...
utk tolong saudara2 kita juga...

Kakak kater lagi,

kalau Allah nk menangkan agama Allah...
sekarang juga Dia leh watkan...
tp Dia masih menunggu...
mesti ada sebabnya yg org islam kene cari dan betolkan...

kakak jugak kater,

Tak adik.kita mampu juga berbuat sesuatu di sini
.tanamkan islam dlm dirimu.
keluarlah menyeru manusia kpd Islam.
jika mrk mmpu syahid di sana,kita juga mampu syahid di sini!
Krn kite semua drg berada dlm rangka menyeru islam di jlnNya..

Terima kasih kakak.

Sehari bertapa muhasabah diri.. (^_^)

p/s: bnyk nye keje. Mls nk wat pas tu tdur. Atiqah, tdur x slsaikn mslh. Bangun lah! Cari kmbli smgt mu. Sensei.. Jgn la bg keje bnyk sgt. Sy da pnt dgn dunia. Huhu.. Atiqah, ้ ‘ๅผตใ‚‰ใชใ„ใจใงใใชใ„ใงใ—ใ‚‡ใ†。。。้ ‘ๅผตใฃใฆ!!!

sekian.