Tuesday, July 21, 2009

MatlAmat hidupku pArT 2

Bismillah~
DeaR aTiqAh,



51:55~60


[55]
Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman.
[56]
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.
[57]
Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka, dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu.
[58]
Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya.
[59]
(Setelah ternyata hakikat yang demikian), maka sesungguhnya bagi orang-orang yang zalim (yang menentang ajaran Nabi Muhammad) itu ada bahagiannya (dari azab seksa) seperti bahagian rakan-rakan mereka (kaum kafir yang telah lalu). Oleh itu, janganlah mereka meminta kepadaKu menyegerakan kedatangannya.
[60]
Maka kecelakaan dan kebinasaanlah bagi orang-orang yang kafir pada hari yang telah dijanjikan kepada mereka.

maTlamAt hiduP kiTa uTk bEribAdaH

kAdaNg kaLa diRi ini luPa, kEraP kaLi diRi ini aLpa. Lupa akAn 2 mAtLamAt bEsaR hiduP ini.
segaLanya dah TeRseDia. NikmaT Nya meliMpah ruaH di dePan maTa. bErsyukurkAh aku~

kAt jEpun ni BasikAl pAling sinonim dgN hiduP kiTer kn. SePanJang hAyaT basikAl tue haNya meMbaWa tuAnnya. mAsa muLa2 daPaT basikAl baru tue, mesTi ad mAcam2 bEnde kiTa x tau. mAcam mnE nk gne gEar ke, bila kne pam taYar ke, so kte pon tny la owNer kdi bAsikal tmpt kte bLi basikaL tue. x pon bAceR jEr bukU manuAl bAsikaL tue. dAn ada Satu masA biLa kiTa terLangGar pakuとかobjek tajam laen ke, pAnciTla basikaL tue kan. so, kaLau nk bTol kan bAsikAl yaNg panCit tue kiTa poN usuNg laA basiKal tue pEgi kEdai bAsikaL uTk dipErbetuLkan. waLaupon x lanGgar pape bEnde tAjam, basikaL kiTa jgk bLey pAncit kn.. biLa kiTa x pNah paM taYar diE waLaupon dah kempes~

bEgitu juGak manuSia. Allah ciptakAn kita kaT ats muka buMi nie uTk jadi kHalifah dan BeribaDat kPd Nya.kAlau kiTa x bAca mAnual hidup kiTa (Al-Quran) kiTa mEsti x tau mcm mne kita sepaTutnya gunEkan diRi kiTer nie. DaLam 7:179 firman Allah yang maksudnya :

"
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai. "

biLa aD keRosaKan dAlamAn pLak, kiTa cAri tEmpaT utk Baiki. daN ingAtLah Allah adalah sebaik2 TemPat mEngadu. bErtemuLah Allah di dLm soLat mu.seLain tue, teringat firman Allah daLam 10:57 maksudnya:

"
Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman. "

kAlau kiTer jAraNg servis iMan kiTeR, sedikit2 CahAya itu AkaN jadi mAlap~
jAdi, seLalu la sERvis iMan kiTa suPaya caHaya nyEr mEneraNgi hiDup kiTa daN pErsekiTaraN kiTa..





daLam dodoian duniawi akU seLalu lupA uTk mEn`servis' iManku..

SaHabAt 達、
InGatkAn biLa sAya luPa~