Monday, June 14, 2010

CERMIN AJAIB


Assalamualaikum wahai hati..
Sudah terubatkah rindumu?

Hari ini sudah mampu tersenyum lebar.. Alhamdulillah.. terima kasih kepada mereka yang buatkan atiqah tersenyum hari ini.. miss them so much!

.
.
.
.

Semalam dimulakan denga melakukan jikken (experiment) 鏡映描与の実験 .
Experiment apa la agknya nie kan.



Nie laA alatan yang kitorg gnekan.

Setelah mendengar setsumei(penerangan) dari sensei, saya pon memulakan jikken bersama partner saya tu. Dalam jikken tue kitorg kne lukis garisan diantara dua garisan yang bentuk bintang tue tanpa melihat imej asal. just berpandukan imej dari cermin je.

Arahan mcm simple. tapi skali buat.. fuh.. first time sampai 58 saat untuk completekan task nie. ada kawan saya tue sampai 1min setengah sebab rupenye sangat susah nak lukis imej tue kalai x tengok imej asal nya.

.
.
.

Wahai hati,

Begitu jugalah dengan realiti umat islam hari ini. Sebagaimana sonsangnya pandangan pada imej cermin itu, begitulah sonsangnya imej islam pada hari ini. Kerana apa? Kerana mereka melihat imej islam pada orang islam dan bukannya islam itu sendiri. Kita x mahu jadi imej yg sonsang buat islam. Biar kita pantulkan imej islam dalam diri kita supaya orang lain tidak salah faham terhadap islam. kerana itulah juga mereka terlalu susah menerima islam.

Di sana masih ada tangisan menanti bila semangat umat islam dapat disatukan. Tapi bagaimana mahu membina imej yang tidak sonsang itu? Mungkin ini dapat membantu. Dengan 10 muwasafat ini akan terbentuk individu muslim sejati.


10 muwasafat tarbiyah


marilah menjadi cermin tanpa pantulan sonsang agar imej islam dapat dijaga.

Orang-orang Arab Badui itu berkata: “Kami telah beriman”. Katakanlah: “Kamu belum beriman, tapi katakanlah ‘kami telah tunduk’, karena iman itu belum masuk ke dalam hatimu; dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun pahala amalanmu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS 49:14)

jom cek balik iman. Adakah benar-benar iman itu telah masuk ke dalam hati.
Oh hati!