Tuesday, January 25, 2011

Lemah


Lemah atau kuat. Itu bukan soalnya. (Errr.. kenapa stat post mcm tu atiqah...)

Berdiri atas kelemahan diri, dan mengatasinya untuk menjadi yang TERBAIK. Kerna yang TERBAIK itu tidak NAMPAK lemah bukannya tidak lemah. Kerna manusia diciptakan bersama seribu kelemahan dan setiap satunya hanya diangkat dengan IMAN.

Lemah. Manusia yang lemah bukanlah mereka yang tidak mempunyai badan sasa atau gagah,   sebaliknya mereka yang lemah ialah mereka yang kecil hatinya. Orang yang berhati kecil tidak akan boleh bermimpi yang BESAR-BESAR. Ya, lemah itu bukan pada anggota tapi pada hati. Ya! Orang yang berbadan kecil tidak semestinya mempunyai hati yang kecil. (ya kecil bukan rendah! ops! statement bela diri disitu :p) Orang yang besar hatinya, besar impiannya mampu menjulang mimpi hingga ke langit. Duduk setara dengan bulan dan bintang. Dan cita-cita apakah yang paling besar selain syurga dan keredhaan dari Tuhannya?

Berdiri atas kelemahan untuk menjadi kekuatan.

Tidak boleh, tidak bisa, dan tidak pandai. Itu bukan alasannya. Kerna kita sebaik-baik kejadian di dunia. Yang disertakan bersama seribu satu kebolehan untuk menjadi khalifah TERBAIK di bumi  Allah ini. Allah menguji manusia pada titik kelemahannya hingga titik kelemahan itu terpadam daripadanya. Walau dalam tangis. Walau dalam lelah. Jadi berhenti mencipta alasan dan mula berhadapan dengan segala kelemahan. Percaya atau tidak, manusia itu suka memberi alasan, tetapi tidak pernah mahu menerima. Lemah bukan alasan untuk tidak menjadi yang TERBAIK, kerna yang terbaik itu bukan tidak lemah tetapi tidak NAMPAK lemah. 

Allah menyedarkan kita pada kelemahan kita, bukan untuk kita tangisi, dan bukan juga untuk kita menjauhkan diri, sebaliknya untuk kita sama-sama atasi. Begitulah indahnya Dia susun setiap satu di dunia. Berhenti berlari kerna setiap masalah itu pasti ada penyelesaiannya. Mencari hikmah disebalik cerita. Bangun untuk berhadapan dengan kenyataan. Jalan itu pasti akan terbuka jika kita dekatkan diri pada Pencipta kita. Kerna Dialah yang memegang rahsia seluruh alam. Kerna hanya Dialah yang mengetahui apa yang tersembunyi. Kerna hanya Dialah kekuatan seorang mukmin. Dan diciptakan setiap satunya di dunia ini bersama pasangannya. Agar kita mampu saling melengkapi.  Saling mencukupi. Seumpama indah sinar bulan ditemani bintang menghiasi malam. Seumpana awan putih setia mengiringi langit biru. Seumpama ombak saban hari memecah pantai. Dan aku punya teman seperjuangan ku dalam meniti perjalanan ini. Mereka yang sentiasa disisi. Dan merekalah bintang yang menghiasi langit malam di sini.

Berdiri atas kelemahan diri, agar kamu bisa terus berlari melakar mimpi.

Kekuatan. Kekuatan itu bukan dariku, dan bukan juga milikku. Dari Dia yang Maha Kuat, Maha Mengetahui. Dan padanya juga ku pohon kekuatan. Meskipon adakalanya aku lemah, namun aku takkan tunduk pada lemahnya diriku. Kerna aku harus bangkit, menuju Tuhanku.Tidak terus diulit kelemahan hingga selesa dalam zon yang lemah, sebaliknya bangkit menuju kekuatan untuk menjadi yang TERBAIK.

Orang yang kuat ialah orang yang tidak NAMPAK lemah. Kelemahan bukan untuk disembunyikan tetapi untuk diatasi. Dan kekuatan itu berpunca dari HATI. Dan untuk mempunyai HATI yang kuat (mcm harimau... err.. perlu ke?) keyword nya hanya satu, ALLAH. 

Tepuk dada, tanya hati.

Dan aku, aku berdiri atas kelemahanku. Sebagai seorang hamba. Hamba yang penuh kekhilafan. Dan atas kelemahan itulah aku bangkit dari kegelapan. Atas kesedihan itulah aku bangkit mengenal cahaya. Ya, begitulah sayang. Manusia, tiada yang sempurna. Jangan memandang kelemahan orang lain sebagai kekurangan, tidak memandang kelebihan diri sebagai kebanggaan. Sebaliknya, balikkan segalanya pada Tuhan. Di situ kamu akan ketemu sebuah jawapan.