Thursday, January 6, 2011

redha

Assalamualaikum..

Apa khabar dirimu wahai hati..? Oh ya.. Hari ini atiqah punya banyak kerja yang harus disetlekan. namun hari ini hati sangat terpanggil untuk menulis disini. 

PASRAH TERHADAP KETENTUAN ILAHI

REDHA DENGAN YANG SEDIKIT

BERSERAH SEPENUHNYA PADA ALLAH

Ungkapan yang mudah tetapi pelaksaannya tak semudah lidah berkata. REDHA. Sejauh mana hati ini benar-benar mengimani ketentuan takdir dan meredhakan dengan apa yang telah terjadi. Saikin.. Terlalu banyak yang Allah uji dan keyword nya ialah REDHA.

Ya redha

Apabila satu ketika Allah tarik dia dari saya. Saya jadi tak keruan. Dialah adik. Dialah tunggak harapan saya selama ini. Dan dalam sekelip mata Allah bawa dia berjumpa denganNya. Saat itu benar hati saya benar-benar teruji. Subhanallah. Hanya Allah yang Maha Tahu. Dan setiap kali tarikh keramat itu menghampiri hidup saya jadi tidak keruan. Saya jadi terlalu mudah tersentuh. Terlalu mudah menangis. Dan sangat susah untuk melelapkan mata saya kerna setiap saat pada waktu itu masih terbayang jelas dalam ingatan saya. Saya benar-benar terkilan kerana tidak berada disisinya saat akhir hayatnya. Dan saya tanya pada diri saya. Adakah saya tidak redha dengan ketentuan Allah itu. Puas saya muhasabah. Astaghfirullah hal a'zim. Tidak sepatutnya atiqah begitu. Sesungguhnya tulisan Allah itulah yang terbaik. Dan setiap manusia itu akan mati. Kerna mati itu pasti. Maut itu dekat. 

Allah
Saat kerinduan ini menyapa hatiku
Kuatkan aku Allah
Kau terangi dia di alam sana
semoga kau golongkan dia dalam kalangan hambamu yang beriman.

***************

Dihimpit oleh itu dan ini di sana dan di sini. Subhanallah. Sesungguhnya manusia itu tidak akan terlepas dari diuji. Merasakan satu demi satu dia yang saya sayangi pergi meninggalkan saya. Keliru untuk mengorak langkah kerna bimbang di sana dan di sini terluka. Pantas segera saya mengetuk hati saya kembali. Kerna terdetik dalam hati ini itu dan ini. Terlalu pantas menilai perbuatan manusia. Sedangkan tidak seharusnya saya begitu. Kerna tiap satu yang berlaku semuanya adalah atas keizinan yang Maha Kuasa. Sedangkan tiada sehelai daun sekalipon yang gugur ke bumi melainkan semuanya dengan keizinan Dia yang Maha Kuasa. Disitu ada tarbiyah untuk saya. Lantas pantas saya perbetulkan langkah. Perbetulkan hati. 

"Peliharalah Allah, nescaya engkau akan dapatiNya di hadapan engkau. Kenalilah Allah ketika senang, nescaya Dia akan mengenalimu di ketika susah. Ketahuilah bahawa apa-apa yang (ditakdirkan) tidak menimpamu, ia tidak akan menimpamu. Dan apa-apa yang menimpamu bukannya ia tersilap menimpamu. Ketahuilah bahawa kemenangan itu ada bersama kesabaran, terlepas dari kesempitan itu ada bersama kesusahan dan bersama kesusahan itu ada kesenangan."

Dan biarlah seisi dunia ini meninggalkan saya sekalipon, saya masih punya Tuhan saya selagi saya menjaga hubungan saya denganNya. Dia yang sentiasa memujuk saya dengan ayat-ayat cintaNya, Dia yang menulis setiap kejadian dengan begitu sempurna, Dia yang menyusun tulisan takdir dan menjadikan hidup ini lebih indah terasa. 

Begitulah bagaimana Dia mengajar saya untuk pasrah.

******************

ya saikin terlalu banyak yang berlaku. Tetapi itu semua tak pernah melemahkan saya lagi. Kerna begitulah Dia ajarkan saya apa itu kehidupan, membuatkan saya rindu untuk ke syurgaNya. 

Dan untuk ke syurga, saya harus bekerja ke arahnya.

Mengimani ketentuan Ilahi membuatkan hidup saya lebih tenang. 
Walau ada kalanya saya goyang, namun saya percaya ketentuan ALLAH itulah yang terbaik untuk saya. 

Dan atas segala yang tertulis untuk saya,
Saya bersyukur dan saya redha.

Saya mungkin ada sejarah hitam yang setiap kali saya kenang membuatkan air mata saya bergenang, tapi kerna hitamnya semalam saya kenal cahaya cinta ini. 

dan dengan cinta itu saya membentuk mimpi esok. Mimpi saya besar. Melihat tertegaknya kalimah agung. Mencipta sebuah daerah, yang pemimpin tertingginya ALLAH, undang-undang tertingginya al-Quran dan sunnah, dan penduduknya hidup dalam satu ikatan aqidah yang sejahtera. 

::ALLAH::

Firman Allah SWT
Iblis berkata: Demi kekuasaan Engkau, aku akan menyesatkan mereka semuanya. Kecuali hamba-hambaMu yang mukhlis (berserah kepada Allah) di antara mereka.
(QS: Shaad 38:82-83)

Allah..
......ajarkan hati ini untuk ikhlas.....