Sunday, March 20, 2011

Berjalan

Aku berjalan 
Aku melihat 
Dan aku mentafsir

Lantas aku lihat banyak benda pelik. Yang gerakannya tidak selari dengan alam yang tunduk dan patuh pada Allah. 

Aku berjalan 
Aku melihat 
Dan aku mentafsir

Lantas aku kagum melihat sempurnanya ciptaan Allah. Setiap satu tersusun rapi. Subhanallah. Disitu ada bulan dan bintang. Disana ada laut dan pantai. Juga disini ada kau dan dia. (ecece.. Mood kenduri kawin..) (AMARAN:Hanya hubungan yang halal dibenarkan oleh Allah) Tiap satunya dijadikan bersama pasangannya. Sehinggakan kerna adanya kawanlah munculnya lawan. Tiada yang bersendirian termasuk KAMU. Kerna Dia sentiasa ada disitu (ketuk dada ala-ala tarzan ok.. Emmm.. Tp x perlu over) untuk KAMU. 

Dan aku terus memerhati. Dan aku jumpa sesuatu! Ting! (bersinar-sinar...) 

ISLAMIK

Dan aku keliru. Dari mana asalnya. Lantas aku memikirkan di mana pasangannya. 

Andai kawan ada lawan. Siang punya malam. Manakan bisa ia berdiri sendiri. 

Dan aku ketemu jawapannya di dalam al-quran. 

Firman allah

"Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu semuanya kedalam Islam secara kaffah, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaithan. Sesungguhnya dia itu musuh yang nyata bagimu."
( al-Baqarah 2:208)


Ya! Kerna hanya ada putih dan hitam. 
Jalan Allah atau Jejak langkah syaitan. 

Dan aku kembali memerhati melihat dunia. 

Jika ini lagu ISLAMIK, itu lagu apa..?? 

Jika ini pakaian ISLAMIK, itu pakaian apa...??

Jika ini sekolah ISLAMIK, itu sekolah apa...?? 

Ketuk hati di dalam dada. Lantas nilai kembali diri kita. Sudah cukup ISLAMIK kah diri kita. 

Lagu yang kita dengar, bicara yang kita lafaz, kaki yang melangkah. Adakah kita melakukannya atas jalan Allah...? Atau kita memilih untuk kekal dalam lencongan meninggalkan syurga semakin jauh....? 

Aku berjalan 
Aku melihat 
Dan aku mentafsir

Lantas aku melihat diriku sendiri. Kotor dengan lumpur jahiliyah. Dan aku melangkah ke perigi untuk menyucikan diri. Kalau kamu tanyakan padaku adakah aku sudah suci. Aku tidak bisa menjawab. Tetapi yang pasti aku telah melangkah untuk membersihkan diri dari kejahilan. Anda bila lagi? Ayuh!!