Friday, March 4, 2011

Kicau Burung

Kicau burung memecah sunyi riak pagi. Kicauannya ceria. Zikir mereka kepada Rabbul Jalil yang Maha Mencipta. Mengintai ke jendela melihat aksi comel burung-burung kecil berterbangan. Subhanallah. Maha suci Allah. Yang memegang tiap burung yang terbang tinggi di angkasa raya.

Teringat hadis burung favorite sy tu!
Dari Abu Hurairah radiyallahu’anhu, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda, “Akan masuk syurga suatu kaum, hati mereka seperti hati burung” 
(HR. Muslim)
Lantas seperti apa hati burung itu? Hal ini dijelaskan oleh hadits dari sahabat Umar bin khatab radiyallahu’anhu, bahwasannya beliau mendengar Rosulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Andaikan kalian tawakal kepada Allah dengan sebenarnya, niscaya Allah akan memberi rezeki kepada kalian seperti memberi rezeki kepada burung. Mereka pergi pagi hari dengan perut kosong dan pulang pada waktu petang dengan perut kenyang
Teringat peristiwa kelmarin (banyak nye la teringat atiqah nie.. haih), sedang duduk lepak-lepak sambil minum petang tiba-tiba ayah saya panggil.

"Along! Kamu ada rasa peri kemanusiaan tak?"

(Dalam hati ku menjawab, apasal la plak tiba-tiba je bapak aku ni.. huhuhu.. shhhh.. ni rasia tau..)

Saya pon menjawab,

"Kenapa abah?"

Rupa-rupanya ada seekor burung yang tersangkut pada jaring ikan. Moral of the story, jangan main dekat jaring ikan kay. Hihihi. Bukan berhenti disitu saja. Saya pon (dengan muka konfiden dan selamba) menghampiri burung itu.

Di sana saya perhatikan Si Murai yang meronta-ronta ingin melepaskan diri. Di hujung sana ada seekor kucing yang memandang tajam ke arah Si Murai yang terperangkap. Pandangannya jelas mahu menjadikan Si Murai sebagai santapan makan malamnya. Memegang watak hero, saya pun halau lah kucing itu jauh dari Si Murai. Agar hilang kegundahan yang bersarang dalam hati Si Kecil itu. (Ecece.. bajet hero.. Sila baca sampai habis.. haha)

Kembali menghampiri Si Murai. Kecipan nya tak henti-henti. Seolah-olah meminta bantuan burung-burung lain. Dan sekelip mata ku lihat pelbagai jenis burung terbang berhampiran dengan tempat kejadian. Wah! Subhanallah! (Cuak jugak la. Huhuhu) Seperti hero-hero lain, saya megambil posisi berdiri berhampiran dengan tempat kejadian dengan gaya kakkoi.

"Saya bukan nak bunuh kawan awak!" 
(Baca dengan sedikit menjerit kay. hihi)

Lama ku perhatikan Si Murai di situ. 

(Muka ku da bertukar biruMySpace)

"Abah macam mne nak pegang ni?"

"Pegang je la. Tak de pape"

"Tapi die gerak-gerak. Takut la nak pegang"

(Adegan ini berterusan agak panjang okey. Saya rase dalam hati burung tu mesti dia cakap bila la orang ni nak tolong aku.. huhuhu)

Lantas ayah saya pula menghampiri tempat kejadian mengambil alih watak hero. Dan saya? Tinggal watak heroin je. AlaA.. Boleh la jugak kan. Dan Ayah pon melepaskan burung yang terbelit dengan jaring itu. Saya tolong potong jaring tu je. Huhuhu. Takut punye pasal.

Dan ayah pon melepaskan burung itu terbang. Laju dia mengibaskan sayapnya. Ternyata dia benar-benar ketakutan.

WaA.. Peristiwa yang simple dan penuh makna untuk saya.

Melihat burung yang kesusahan, dan burung lain hanya memerhatikan dari jauh. Megingatkan saya pada saudara-saudara yang ditindas di SANA. Bagaimana keadaan mereka. Kita semua pernah mendengar jeritan mereka. Namun adakah kita seperti burung tadi yang hanya memerhati. Sedangkan orangg Kafir dari jauh memerhati dan menanti masa untuk menerkam. Dimanakah kita?

Muhasabah...

Burung itu meronta-ronta minta dilepaskan. Dan apabila dilepaskan dia terbang laju tanpa sedikit pon dia menoleh ke belakang. Dia terbang dan terus terbang ke daerah yang dirasakan paling selamat olehnya.

Dan begitulah seharusnya kita. Saya, kamu, kita punya sejarah kita. Cerita kita mungkin berbeza. Namun lihat semula dimana kita berdiri pada waktu ini. Allah mengeluarkan kita dari kegelapan dengan cahaya. Lantas dia bawa kita ke satu daerah yang begitu aman dan tenteram. Dan jangan pernah pergi lagi kepada kegelapan itu. Dan biarkan yang telah berlaku itu berlalu. Mulakan hari esok dengan mimpi baru. Melangkahlah menuju Allah.

Tarbiyah Dia buat kita, caranya berbeza tapi tulisannya sempurna. Diuji kita supaya kita kenal apa itu kegelapan dan mula melangkah pada cahaya. Supaya kita kenal kepada jahiliyah dan tidak kekal jahil.

Begitulah cantiknya Dia susun hidupku. Dan kamu, susunannya mungkin berbeda tapi percayalah Allah sentiasa memanggil-manggil kamu menujunya. Makanya sambutlah panggilan itu.

Terima kasih burung.

Alhamdulillah. Peristiwa kecil yang penuh makna. (Walaupon hanya watak heroin...huhu)

Dan burung itu terus terbang dengan hati burung yang sentiasa bertawakal hanya kepada Dia. Dan alunan zikirnya tak pernah henti memuji Yang Maha Esa.

p/s: next time nak try watak hero plak.. yosh! hihihiMySpace